Skuuppi on kuollut, eläköön otsikko!

”Kun lööppejä ei ole, otsikoista on tullut nettimaailman lööppi”, kirjoitti toimittaja Esa Mäkinen alkuviikosta Helsingin Sanomien kolumnissa.

Mäkinen muistutti, että paperilehdissä myös otsikon koolla ja sijainnilla sekä kuvilla voidaan myyydä juttuja, mutta netissä useimmat mediat elävät täysin otsikon varassa.

Mäkinen on oikeilla jäljillä, eikä vain siksi, että hän on ystäväni. Otsikoiden vallankumous on syvällisempi kuin moni tajuaa. Verkon otsikkokilpa on syömässä myös perinteisten skuuppien merkityksen.

Jos sanomalehdellä oli ennen vanhaan oma uutinen maanantaiaamuna, muut lehdet ehtivät kyytiin vasta vuorokautta myöhemmin. Radio ja televisio saattoivat toki siteerata uutista tuoreeltaan, mutta nekin mainitsivat kiltisti lähteen. Nyt skuuppi revitään hetkessä kaikkien kilpailijoiden sivuille, ja voittaja on se, joka keksii uutiselle mehukkaimman otsikon.

Otetaan esimerkki tältä viikolta:

Iltalehti kertoi keskiviikkona Kanadassa asuvasta suomalaisesta Jorma Högbackasta, joka oli voittanut paikallisessa lotossa yhdeksän miljoonaa euroa. Toronto Starin uutiseen nojannut juttu julkaistiin verkossa kello 8.39 otsikolla ”Suomalaisesta lottomiljonääri Kanadassa – ’Enää en tarvitse kuin vaimon”.

Aamulehti ehti mukaan kello 9.56: ”Lottomiljonääri: Enää ei puutu kuin vaimo

Uuden Suomen juttu aiheesta ilmestyi kello 10.04 hauskalla otsikolla ”Jorma kuittasi 9 miljoonaa Kanadan lotosta: ”Enää en hitsaa!

 Turun Sanomat julkaisi uutisen seuraavana aamuna ja oli jo jättänyt viittauksen Iltalehteen pois: ”Suomalaishitsarista lottomiljonääri Kanadaan”.

Uutinen ehti siis olla Iltalehden omaisuutta noin tunnin. Merkittävämmissä uutisissa kilpailuetu lasketaan nykyisin minuutissa.

Otsikkokisa on mennyt jopa niin pitkälle, että monet mediat seuraavat juttujen lukijamääriä reaaliajassa ja muuttavat otsikoita optimaalisimman vaihtoehdon löytämiseksi.

Perinteisen median kannnalta ongelma on tietysti se, että uutisten metsästäminen on hidasta työtä, joka nielee paljon resursseja. Jos skuuppien merkitys katoaa, kenellä on enää varaa kaivaa omia uutisia?

Ps. M&M:n Viikon hitti oli tänään perjantaina napakka ”Penis – katso kuva”, joka lähti imemään lukijoita Amppareissa varsin hyvin – kunnes katosi uutislistalta ja jäi pelkästään luetuimpien ja äänestetyimpien juttujen listalle. Ilmeisesti Amppareiden robotti tiputti hävyttömän sanan listalta.

Samaan aikaan listalle kyllä kelpasi Pelaaja-lehden otsikko ”Väkivaltaa ja kuumia naisia vähissä vaatteissa – Kuvia”, jolle voi antaa ”Tammikuun vastenmielisin otsikko” -tunnustuksen.

4 vastausta to “Skuuppi on kuollut, eläköön otsikko!”

  1. Moykky Says:

    Toden totta tuo vertaus lööpopien ja otsikoiden kesken. Onlinessa on kiehtovaa (joskin aika nörttiä) seurata juttujen kopioitumimsta mediasta toiseen. Olisi kiinnostavaa, jos joku jaksaisi, koota otosta avaajista ja kopioijista. Jotenkin on sellainen olo, että Uusi Suomi kunnostautuu kopioijana, mutta kuka erottuu uusien juttujen kirjoittajana.

  2. metsamaki Says:

    Joo, tossa ois kyllä jollekin mediatutkijalle hyvä tutkimusaihe. Kunnon kvantitatiiviset datat kehiin.

    Jotenkin pitäisi tosin silloin arvottaa myös uutisten painoarvo. Findance.com pystyy ehkä tekemään ”omia” BB-uutisia tapittamalla BB 24/7:aa, mutta talouden tai politiikan uutisten kaivamiseen tarvitaan vähän järeämpää kalustoa.

  3. Jippo Says:

    Noinhan se on. Eivätkä ne niin sanotut ”omat jututkaan” ole netissä yleensä muuta kuin käännöksiä ulkomaalaisilla (uutis-)sivuilla pyörivistä nettijutuista. Kierrätystä mitä kierrätystä.

    Aikakäsityskin on jopa paradoksaalinen toisinaan. Netissä on tietty hyvä olla nopea, mutta tietynlaisissa jutuissa silläkään ei ole niin väliä. Joku mehukas tarina, johon saa näppärän otsikon voidaan julkaista vaikka päiviä myöhässä. Näin siksi, että

    a) kukaan ei kuitenkaan muista, että tästähän oli jo juttua viikko sitten.
    b) näin se erottuu Amppareissa sun muissa, kun vieressä ei ole kymmentä otsikkoa samasta aiheesta.
    c) saadaan kivasti juttua silloinkin, kun olisi vähän hiljaista uutisrintamalla, mutta tiedetään, että porukkaa on netissä liikkeellä. Urheilussa, jota itse teen, sellainen aika on esim. maanantaiaamupäivä.

    Ps. Yksi syy tähän otsikkokuumeeseen on sekin, että monet nettitoimittajat ovat copypaste-/kopioautomaatteja ja se otsikon muuttaminen on ainoa journalistinen ponnistus, jota pääsee tekemään.

    Näkyy monesti hienoisena yliyrittämisenä, mutta toisaalta onnistuessaan hyvä otsikointi on melkoisen tyydyttävääkin.

  4. metsamaki Says:

    Hyvä pointti toi paradoksaalinen aikakäsitys. Usein tuntuu siltä, että kertaalleen uutisoitu asia muuttuu netissä takaisin jymyskuupiksi noin viikossa.

    Skuupeista puheen ollen, M&M kertoi Tehosekoittimen torstaina uutisoidusta paluusta jo lokakuussa:

    http://www.marmai.fi/viikonhitti/article147975.ece

    Hupaisaa kyllä, toi juttu oli vetänyt nyt to-pe yli tuhat kävijää, ilmeisesti Googlen kautta.

Jätä kommentti metsamaki Peruuta vastaus