Näin laadit huonon otsikon

Verkon otsikkokilpailu on siinä määrin uusi ilmiö, ettei mediatutkimus ole vielä ehtinyt oikein mukaan kelkkaan.

Nyt Tietoviikon toimittaja Henna Savolainen on tehnyt Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun viestinnän koulutusohjelman lopputyön otsikolla ”Toimivat uutisotsikot Talentumin verkkolehdissä”.

Työhön kannattaa suhtautua suurella kunnioituksella, sillä Savolainen on muun muassa haastatellut seitsemää nerokasta talentumilaista, esimerkiksi yllekirjoittanutta.

Lupaan käsitellä Savolaisen tuloksia syvällisemmin myöhemmin, mutta ensimmäisenä tutkielmasta pisti silmään kappale, jossa hän on vertaillut Tietoviikon vähiten lukijoita rss-syötteiden ja linkkien kautta keränneet jutut lokakuussa 2008.

Olen Savolaisen kanssa samaa mieltä siitä, että suuri syy seuraavien juttujen heikkoon menestykseen on otsikoinnissa. Alle sata lukijaa keräsivät muun muuassa otsikot:

”Symantec ostaa sähköpostisuodattaja MessageLabsin”

– Tuntemattomat firmat eivät kiinnosta, vaikka niitä olisi tungettu otsikkoon kaksi.

”Taantuma ei hidastanut CA:ta”

– Ööh, mikä CA?

”Yahoo suunnittelee uusia irtisanomisia”

– Näihin on jo totuttu. Savolaisen ehdotus paremmaksi otsikoksi olisi ”Taasko Yahoo irtisanoo”, mikä kieltämättä houkuttelisi enemmän. 

”Direktiivi tuomassa iPhoneen helposti vaihdettavat akut”

– Tietoviikon toimituspäällikkö Kari Ahokas huomauttaa Savolaisen haastattelussa, että otsikon ensimmäisen sanan on oltava kiinnostava. Siis ei ainakaan ”direktiivi”. Miksei esimerkiksi: ”Apple taipuu, kun EU käskee”.

”Sun: Bechtolsteim jatkaa osa-aikaisesti”

– Who the fuck is Bechtolsteim?

Mitä opimme tästä? Savolaisen mukaan ainakin sen, että useissa otsikoissa on nähtävissä ajanpuute ja tietty uskalluksen puute. Siispä lisää rohkeutta – on tylsä tehdä juttuja, joita kukaan ei lue.

Mainokset

3 vastausta to “Näin laadit huonon otsikon”

  1. Nörtti Says:

    Amppareiden peruskäyttäjä ei ehkä tunne Symantecia ja CA:ta, mutta tietotekniikan ammattilaisille ne ovat varsin tuttuja yrityksiä.

    Toki otsikot olisivat silti voineet olla paljon parempia.

  2. metsamaki Says:

    Toi on tietysti totta. Liian pitkälle viety ampparointi voi johtaa myös siihen, että omille jutuille houkutellaan yliampuvilla otsikoilla lukijoita, joita itse jutut eivät kiinnosta lainkaan. Tämä johtaa tietysti myös kohderyhmien rapautumiseen.

  3. Jone Says:

    Jep, vaarana on tosiaan ampparoida esimerkiksi se Bechtolsheim-otsikko tyyliin ”Superpomon erokohu sai uuden käänteen”.

    Toisaalta tietyn alan erikoislehdissä täysin sopivat termit voivat näyttää Amppareissa oudoilta. Esimerkiksi Tivin otsikko ”Pilveä kannattaa jo kokeilla” on aivan asiallinen meidän kontekstissamme.

    Tuntuu hiukan hassulta, jos meidän pitäisi säätää saitillamme aivan normaaleilta näyttäviä otsikoitamme jonkun otsikkokeräimen takia. Jonkun verran sitä kuitenkin on kuitenkin tehty, koska kai Ampparitkin pitää jossain mielessä laskea yhdeksi julkaisukanavaksemme – niin merkittävä sen rooli nykyään on.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: